Борислав Береза: По дорозі в пекло

Починається новий політичний сезон. Депутати та міністри відпочили і, я впевнений, підготували нову хвилю цікавих і корисних законопроектів, які, безумовно, поліпшать життя кожного з нас. Дворічний досвід антикорупційної експертизи вказує, що жага суб’єктів законодавчої ініціативи до “поліпшення” непереборна. Особливо, якщо це стосується поліпшення їхнього власного добробуту.

Починаючи вересневу сесію 2017 року, хотілося б пригадати найбільш яскраві законопроекти, які опрацьовувались комітетом Верховної Ради з питань запобігання і протидії корупції. Аналіз законопроектів на наявність ознак корупції – головна мета комітету. Адже, коли є усвідомлення ситуації, є й можливість об’єктивно приймати рішення. Обізнаний, отже, озброєний – про це.

Одним з перших був законопроект №1579, який звучав як проект Закону України про внесення змін до статті 9 Закону України “Про лікарські засоби” щодо спрощення державної реєстрації лікарських засобів, ініційований Кабміном. Яка назва?! Спрощення, дерегуляція – новий прогресивний закон подумав я. Читаю, законопроект і думаю, ось вони – початки реформ, зміни… А, зміни полягали у доповненні статті Закону України “Про лікарські засоби” новою частиною, згідно з якою “у разі, коли лікарський засіб зареєстрований та вироблений в країнах, регуляторні органи яких застосовують високі стандарти до якості (Австралія, Канада, США, Швейцарія, Японія), або вироблений в країнах – членах Європейського Союзу та зареєстрований Європейським агентством з медичних продуктів (ЕМА)”, державна реєстрація такого лікарського засобу здійснюється протягом п’яти робочих днів.

Так, українцям потрібні якісні ліки з провідних країн світу, і подвійна реєстрація це лише привід для заробітків чиновників, був впевнений я. Але дорога до пекла вибрукувана добрими намірами. Розробники закону “забули” згадати одна маленьку, але дуже важливу деталь – далеко не все, що дозволено виробляти в цивілізованих країнах, дозволено там реалізовувати!!!

Що відбудеться, якщо в нашій державі в одну мить спростити процедуру реєстрації для всіх без виключення лікарських засобів з означених країн? Україна власними руками створить правові підстави для ввезення ліків, використання яких може призвести до катастрофічних наслідків. Якщо проаналізувати запропонований законопроект, виявляється, що він не враховує те, що в Австралії, Канаді, США, Швейцарії, Японії, країнах-членах Європейського Союзу є процедура реєстрації лікарських засобів, призначених виключно для експорту. Тобто українці будуть платити свої гроші за ліки, які на справді можуть бути заборонені для використання в тому ж Євросоюзі, або США. І взагалі можуть називатись “ліками” умовно.

В існуючих умовах ризик надання переваги лікам “звідусіль” посилюється локальними особливостями. Зокрема, тим, що застосування медикаментів регулюється не лише медстандартами та доцільністю, а дуже часто піар-активністю виробників та фармацевтичним маркетингом, який фінансово стимулює лікарів та співробітників аптечних закладів.

Згідно до поданого законопроекту, відповідність реєстраційному досьє має перевіряти експертна установа, уповноважена центральним органом виконавчої влади. Сьогодні ця, завтра інша, отже, бажаючим долучитися час готувати хабарі? Лобістам схожих законопроектів варто ввімкнути мозок та зрозуміти, що навіть, якщо зараз вони отримають шалені прибутки, завтра ліки сумнівної якості можуть призвести до смерті пацієнтів. Це один з сотень прикладів, коли наш антикорупційний комітет за гарною обкладинкою знайшов цинічний лобізм комерційних інтересів.

Згодом я переконався, що, чим красивіша назва законопроекту, тим більше неприємних сюрпризів може бути записано між рядків. “Сюрпризів” ціна яким розвиток держави, життя українців, наше майбутнє.

Думаю, українцям буде цікаво дізнатися і про самі законопроекти, і про їхніх авторів. Про це я напишу згодом в наступних дописах. Бо горіти у пеклі повинні не десятки мільйонів громадян, а ті, хто з маніакальною впертістю їх туди підштовхує.

Борислав Береза